Demagny, Annie-Claude
Chargée de recherche (CR2)
Equipe : Langage, Cognition et Acquisition
Centres d’intérêt : Typologie des langues, acquisition de langues étrangères, acquisition de langue maternelle, psycholinguistique, relation entre les expressions de la temporalité et de la spatialité, causalité.
Center of interest : Linguistics typology, L2 and L1 acquisition, psycholinguistics, space, time, interrelationships between space and time, causality.
COLLABORATIONS IN PROJECTS :
2008-2014 : Project LANGACROSS : Utterance structure in context : first and second language acquisition in a cross-linguistic perspective. Project leaders : Maya Hickmann (France) & Christine Dimroth (Allemagne), co-financed by the Deutsche Forschungsgemeinschaft and the ANR (French National Research Association)
2010-2014 : Member of project « La causalité dans le langage et la cognition » de la Fédération Typologie et universaux du langage (CNRS FR 2559).
2000-2002 : Project APN (2JE 454, CNRS) « Construction du discours par des apprenants de langue, enfants et adultes » The construction of discourse by child and adult language learners. Project leader : M. Watorek, financed by the CNRS, section 34.
PUBLICATIONS :
Demagny, A.-C. (accepted). Interrelationships between Time and Space in
English and French discourse : implications for second language
acquisition. Language, Interaction and Acquisition. John Benjamins.
Demagny, A.-C. (2013). L’expression du temps et de l’espace en français et en anglais : perspectives typologiques sur l’acquisition des langues par l’adulte, Langue française 3/2013 (n°179), p. 109-127. http://www.armand-colin.com/revues_...
Demagny, A.-C. (2013). Temporalité et espace en langue seconde : contraintes typologiques dans l’acquisition du français par l’adulte anglophone. Thèse de doctorat sous la direction de Maya Hickmann. UFR Sciences du Langage, Université Paris 8.
Demagny, A.-C. (2012). Paths in L2 Acquisition : The Expression of Temporality in Spatially oriented Narratives. In M. Watorek, S. Benazzo & M. Hickmann (eds.), Comparative perspectives on language acquisition – A tribute to Clive Perdue. Multilingual Matters.
http://www.multilingual-matters.com...
Hendriks, H., Hickmann, M. & Demagny, A.-C. (2008). How adult English learners of French express caused motion : a comparison with English and French natives. In Acquisition et Interaction en Langue Étrangère, 27, 15-41. http://aile.revues.org/3993
Demagny, A.-C. (2004). L’acquisition du lexique verbal et des connecteurs temporels en français L1 et L2. Langages 155, pp. 52-75. http://www.cairn.info/revue-langage...
COLLOQUIA AND WORKSHOPS :
Rast, R., Watorek, M., Trévisiol-Okamura, P., Demagny, A.-C. (2015). To what extent does structured and practiced input neutralize L1 and L2 effects on an L3 at the initial stages of acquisition ? EUROSLA Conference 25, European Association for the Study of Second Language Acquisition, Aix-en-Provence. http://eurosla25.sciencesconf.org/c... (p.226)
Demagny, A.-C. (invited speaker) (2014). Time and Space in English and
French : implications for second language acquisition. International
Collaborative Meeting. University of York, 27th november.
Demagny, A.-C. (2014). Relation entre spatialité et temporalité en L2 :
contraintes typologiques dans l’acquisition. Colloque Temporalité dans les
discours d’apprenants. Université Paul Valéry - Montpellier III. 22-24
mai.
Engemann, H., Demagny, A.-C., Hendriks, H. & Hickmann, M. (2013) Learning to express motion as a child and adult L2 learner : The effect of age and typology on L2 thinking-for-speaking. 20th EUROSLA Conference, European Association for the Study of Second Language Acquisition, Reggio-Emilia.
Demagny, A-C. (2012). Contraintes typologiques dans l’acquisition du français par des apprenants anglophones. American University of Paris.
Demagny, A-C. (2011). Time and space in the expression of motion : typological constraints in second language acquisition. Colloque AFFLICO IV – Lyon. 24-27 mai.
Demagny, A-C (2011). L’expression de la temporalité chez l’apprenant adulte anglophone dans une tâche à visée spatiale. Colloque « L’expression de l’espace et du temps en français : quelles formes pour quel sens » – Belgrade 23-26 mars.
Demagny, A-C., Hendriks, H. & Hickmann, M. (2010). Tense-aspect markers in child L1 and adult L2 acquisition : linguistic determinants in English and French. 20th EUROSLA Conference, European Association for the Study of Second Language Acquisition, Reggio-Emilia. http://www.eurosla.org/eurosla20hom...
Demagny, A-C. (2010). Learning to use temporal-aspectual devices for the expression of motion events : English learners of French L2. International workshop Temptypac, Paris. http://www.umr7023.cnrs.fr/ Journees-d-etudes-Temporalite.html
Demagny, A-C., Hendriks, H. & Hickmann, M. (2009). The expression of temporality in language acquisition : English learners of French L2 in a spatial task. 19th EUROSLA Conference, European Association for the Study of
Hendriks, H., Hickmann, M. & Demagny, A.-C. (2008). From satellite-framed to verb-framed : English adults learning to express Caused Motion in French as a second language. 18th EUROSLA Conference, European Association for the Study of Second Language Acquisition, Aix-en-Provence.
Hendriks, H., Hickmann, M, Demagny, A-C. & Ochsenbauer, A-K. (2008). Caused motion in first and second language acquisition : typological constraints in French and English. International conference Language, Communication and Cognition, Brighton.
Hendriks, H. & Demagny, A-C. (2008). The expression of caused motion in French by English Learners. International conference on The acquistion of French as a second language. Southampton.
Hickmann, M., Hendriks, H. & Demagny, A.-C. (2008). Cause, manner, and path of motion across child languages : evidence from French and English. XIth International Congress for the Study of Child Language (IASCL), Edinburgh.
Demagny, A-C. (2004). L’acquisition du lexique verbal et des connecteurs temporels dans les récits de fiction en français L1 et L2. International conference 14th EUROSLA (European Second Language Association), San Sebastian.
2002-2004 : University Paris VIII, Department of Linguistics - Presentations « L’indice de Guiraud adapté aux lexiques », « Child Language Data Exchange System (Childes ), in the lectures of M. Watorek, Analyse de corpus.
Teaching :
- 2014, 2015 : Formation CLAN pour le Consortium Corpus Oraux et Multimodaux (IRCOM), Equipex Huma-Num
- 2014 : Initiation au logiciel CLAN - Formation doctorale, UFR Sciences du Langage. Université Paris 8.
Valorisation de la recherche :
- Chargée de la valorisation pour le laboratoire Structures Formelles du Langage - UMR 7023
- Participation au Forum des Sciences Cognitives 2014
- Participation au Salon Innovatives du CNRS 2013 et 2015
- Correspondante information-communication pour le laboratoire Structures Formelles du Langage - UMR 7023
Thèse
Mots-clés : Typologie des langues, acquisition des langues étrangères
Lire la suite

|